Kongernes Lapidarium

Christian 4. opfører i 1608-1616 en bastion med tykke mure, der skal beskytte hovedstaden mod fjendens kugler. Bastionen kommer aldrig til at bestå sin prøve, for da den er færdig, er den byggeivrige konge i fuld gang med at anlægge Christianshavns volde; en kæde af befæstnings- og forsvarsværker uden om bastionen.

Øl til de tørstige soldater

Med opførelsen af Christianshavns volde er bastionen overflødig. Kongen ombygger den igen. Denne gang forvandles den til et bryghus, der kan slukke tørsten hos kongens mange soldater. I 1616 får bygningen et mægtigt tagværk med spidsgavle, og der brygges løs indtil 1767.

Bryggeriet brænder og forsvinder

En nat i 1767 brænder Bryghuset. Billedhuggeren Johannes Wiedewelt ser det med egne øjne. Hans atelier ligger på den anden side af kanalen. Bygningen genopføres efter branden og får høje tegltage, som er der endnu. Men der bliver aldrig brygget øl fra bastionen mere. Nu bliver bygningen magasin for færdigbrygget øl og anden opbevaring.

I næsten 250 forsvinder bygningen fra hovedstadens bevidsthed indtil 2014, hvor Bryghuset får nyt liv igen som Kongernes Lapidarium. I dag beskytter den gamle bastion 384 af kongernes dyrebare skulpturer mod udryddelse.

Vi besøger Kongernes Lapidarium

LØRDAG D. 13. APRIL

MØDESTED:     INDGANGEN TIL BRYGHUSET, FREDERIKSHOLMS KANAL 29

VI MØDES:         KL. 10.45 MED OMVISNING KL. 11.00

BETALING:       MEDLEM 50 KR.    GÆST 100 KR.  Indbetales på bankkonto 5339 244489

TILMELDING:        Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf. 42409068 Tilmelding senes onsdag d. 10. april.

Adgang for kørestol: En gangbro er sat op over brostenene i det meste af stueetagen. Der er elevator op til udstillingen på stenloftet.

Kongernes Lapidarium i Christian 4.s Bryghus ligger på Slotsholmen i København. Bryghuset ligger umiddelbart ved Københavns Havn på Frederiksholms Kanal 29, 1220 København K.