Om M/K

Kunstnergruppen M/K startede d. 3. september 1982 under navnet Stenløse Kommunes Kunstnersammenslutning – forkortet til S.K.K.
Det var maleren Karen Hansen, som var initiativtageren, og hun samlede følgende kunstnere i sin dagligstue på Fuglesøvej:

Professor Dan Sterup Hansen, Slagslunde, grafik
Poul Hansen, Veksølund, skulptør
Henning Damgaard Sørensen, Veksø, maler
Karl Gustav Jørgensen, Stenløse, maler
Jørgen Kjær, Ølstykke, maler
Karen Hansen, Stenløse, maler
Svend Viig Hansen, gæsteudstiller

Disse 6 kunstnere dannede grundlaget for S.K.K., som senere skiftede navn til kunstnergruppen M/K.
Kunstnernes første samlede udstilling – og samtidig Stenløses første kunstudstilling – blev afholdt i tomme butikslokaler i Stenløse Center med stor opbakning fra kommunen, private sponsorer og alle de erhvervsdrivende i Stenløse.
Ferniseringen d. 13. november 1982 blev åbnet af daværende borgmester Knud Bro, som var så begejstret for udstillingen, at gruppen måtte love at frembringe mindst én udstilling om året. Komponist og professor Finn Høffding anmeldte udstillingen som ”fantastisk og levende, hvor værkerne giver kræfter til sjælen, et værdifuldt initiativ – som gerne må fortsætte i fremtiden”. Ca. 300 gæster ankom til ferniseringen, og i løbet af udstillingen blev den besøgt af ca. 800 gæster med stor opbakning fra lokalbefolkningen.
Kunstnergruppen M/K afholder nu forårsudstilling i kommunen hvert år og udstiller også sammen andre steder.
Endvidere har gruppen taget initiativ til stiftelse af Stenløse Kunstforening, som havde stiftende generalforsamling d. 24. februar 1994, hvorefter Kunstforeningen blev optaget i Kulturel Samråd i Stenløse.